יום רביעי, 14 ביולי 2010

כלכלה - כלכלה בארץ nrg - ...רכבת פרברים - יש. חניה לנוסעים?

כלכלה - כלכלה בארץ nrg - ...רכבת פרברים - יש. חניה לנוסעים?

רכבת פרברים - יש. חניה לנוסעים? אין

חדשות טובות לנהגים: בשנה הבאה תשיק הרכבת קו חדש שיחבר את ראשון לציון, חולון ובת ים לתל אביב. הבשורה: ניתן יהיה להגיע מראשון מערב לתל-אביב ב 17- דקות. הבעיה: לאורך הקו כולו רק 793 מקומות חניה לרכבים פרטיים

עידו אפרתי | 14/7/2010 7:17הוסף תגובההדפס כתבהכתוב לעורךשלח לחבר
דיווח תנועה מעודד לתקועים בפקקים מראשון לציון לתל אביב: בשנה הבאה יושק קו הרכבת "תל אביב ראשון לציון מערב", שיחבר את תחנות תל אביב וצפון הארץ עם הערים ראשון לציון, חולון ובת ים. בזכות הקו החדש יוכלו הנוסעים להגיע ממערב ראשון לציון לתל אביב ב 17- דקות בלבד, אפילו בשעות העומס, במקום ב 45- דקות עד שעה ברכב פרטי.

קו הרכבת החדש, שעבודות הכנתו החלו כבר ב ,2004- מביא את בשורת הרכבת לקהל פוטנציאלי של יותר מחצי מיליון תושבים ב 3- ערי לוויין גדולות של תל אביב. ברכבת מעריכים שהקו יהיה פופולרי, ועד שנת 2015 צפוי מספר הנוסעים בו להגיע ל 14- מיליון בשנה.

סיור בשטח חושף תחנות רכבת בשלב בנייה מתקדם, לצד מסילות ברזל, אדני בטון וערמות חצץ. אם לשפוט על פי הבטחות רכבת ישראל - הקו החדש, וגם המשכו העתידי לכיוון יבנה והשימוש בכרטיס "רב-קו" חדש, אמורים לפתוח עידן חדש בתחום הסעת ההמונים כבר בתוך שנתיים.

תחנת "ראשון לציון הראשונים", הפעילה כיום בחלקה הדרומי של ראשון לציון ומהווה חלק מקו הוד השרון ראשון לציון, לא נותנת מענה של ממש למי שמבקש להגיע מהעיר לתל אביב. התוואי הארוך והתדירות הנמוכה של הרכבות מביאים את הנוסע לתל אביב בתוך 35-30 דקות, ולכן רבים מתושבי העיר מעדיפים כיום להגיע לתל אביב ברכבם הפרטי.

הקו החדש אמור להפוך את הנסיעה ברכבת לכדאית, לקצר את פרק הזמן בחצי ולבסוף לגרום לכך שבכל 15-10 דקות תצא רכבת מראשון לציון לעיר, המהווה את מרכז העסקים של ישראל. עבור תושבי חולון, בת ים ויפו, מדובר בחיבור ראשון לקו הרכבת. למרות קרבתם הגיאוגרפית לתל אביב, רק כעת הם יוכלו להגיע אליה בדקות ספורות.

פרויקט קו תל אביב ראשון לציון מערב, שעלותו נאמדת ב 1.1- מיליארד שקל, כולל מסילה כפולה באורך 9.2 ק"מ ו 5- תחנות במרכז נתיבי איילון דרום, במרחק של כ 2- ק"מ בין תחנה לתחנה. "היתרון הגדול של הקו הזה שהוא נמצא על תוואי קצר, והתחנות שיפעלו בו הן בערים שעד כה לא חוברו לרכבת", מסביר מנהל הקו, דרור סופרו.

לדברי סופרו, "החיסרון הוא שכיוון שמדובר ברכבת פרברים, היא כוללת הרבה תחנות ביחס לאורך התוואי, ולכן כל עצירה ותחילת נסיעה מחדש מעכבות את הרכבת - אבל זה חלק בלתי נמנע מרכבת פרברים".

הקו יוצא מתחנת "ההגנה", שנמצאת בדרום תל אביב סמוך לתחנה המרכזית החדשה - ולטובת הפרויקט הוקם בה רציף נוסף. משם תצא הרכבת לכיוון דרום אל תחנת "שער חולון", המוקמת בצומת חולון במפגש נתיבי איילון עם כביש .44 לאחר מכן תעצור הרכבת ב"תחנת וולפסון", הממוקמת באזור בית החולים וולפסון ושכונות ג' וד' ביפו.
המסלול של רכבת הפרברים החדשה
אין חניה

משם תצא הרכבת ל"תחנת יוספטל", שנמצאת במחלף יוספטל בקו התפר שבין חולון לבת ים. התחנה הרביעית הוא "תחנת קוממיות" שבמחלף קוממיות, הנמצאת ממזרח לבית העלמין של חולון ובקרבת האיצטדיון, לצד השכונות קריית בן-גוריון ושכונת תל גיבורים בעיר.

משם תגיע הרכבת לתחנה האחרונה בקו, תחנת "משה דיין", הממוקמת בסמוך לציר הכניסה העיקרי לראשון לציון - רחוב משה דיין, שלצדו מתכננים להקים בעתיד מרכז עסקים גדול.
הבעיה העיקרית של רכבת ישראל בפרויקט הנוכחי, כמו בפרויקטים אחרים, היא היעדר מקומות חניה לצד התחנות. כבר שנים נמצאת הרכבת בהידברות עם רשויות מקומיות שונות, כדי שיקצו עבורה שטחי חניה עבור נוסעי הרכבת.

"אנחנו נמצאים בתהליך של הרחבת מגרשי החניה הקיימים, אבל אין ספק שמדובר בנושא בעייתי, כיוון שהנוסעים ברכבת עדיין מעדיפים להגיע לתחנה ברכב פרטי", מסביר מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל. לדבריו, עד שכל מערך הסעת ההמונים, כולל אוטובוסים, יהווה עבור הנוסעים תחליף של ממש לרכב הפרטי - נושא החניונים ימשיך להיות גורם מעכב בניסיון לעודד העדפה של נסיעה ברכבת.

הקו החדש, כאמור, דל במקומות חניה ובחלק מהתחנות אין מגרש חניה כלל. תחנת שער חולון כוללת רק 118 מקומות חניה, בתחנות וולפסון

ויוספטל אין כלל שטחי חניה, בתחנת הקוממיות חניון ל 230- כלי רכב, ובתחנת משה דיין 445 מקומות חניה. בסך הכל הנתיב החדש כולל 793 מקומות חניה לרכבים פרטיים - מה שאומר שהרוב המכריע של הנוסעים יידרשו להגיע לתחנות בתחבורה ציבורית או ברכבים דו-גלגליים.

לקראת סוף 2012 צפויה רכבת ישראל להשיק את המשך הקו מראשון לציון מערב לכיוון דרום. במקביל לעבודות בחלקו הצפוני של הקו, בימים אלה מבוצעות עבודות להמשך של הקו החדש לכיוון דרום באורך של 19 ק"מ.
הפרויקט כולל הקמת מסילה כפולה בין ראשון לציון מערב לצומת בני דרום ויצירת המשך רצף מסילתי מאיילון דרום עד מסילת אשדוד-אשקלון, כולל הקמת תחנת נוסעים במערב יבנה. הפרויקט כולל הקמת גשרי רכבת מעל כבישים 4311 ,20 ו 4- ומעל נחל שורק ונחל יבנה. בנוסף, מחלף יבנה עובר שדרוג, לרבות בניית מעבר רכבת תת-קרקעי ושדרוג המסילות ב"משולש פלשת", כולל השלוחה לנמל אשדוד. עם סיום הקמת הקו יוכלו הנוסעים להגיע מראשון לציון לאשדוד ב 25- דקות.

עם סיום הפרויקט מתכננים ברכבת להוסיף לקו רכבות ולשפר את התדירות בכ ,30%- ובמקום 10 רכבות לכל כיוון ינועו על המסילות 14 רכבות.

אין תגובות:

בית המשפט פסל את מצלמות החניה

בית המשפט לעיניינים מקומיים פסל השבוע דוחות חניה שקיבל אזרח ממצלמות בגלל אי חוקיותן • דובר עיריית בני ברק: "יערערו בבימ"ש מחוז...