יום ראשון, 27 בפברואר 2011

מקומי - עוד במרכז nrg - ...דוח חנייה: גם רמת גן וגבעתיים

מקומי - עוד במרכז nrg - ...דוח חנייה: גם רמת גן וגבעתיים

דוח חנייה: גם רמת גן וגבעתיים סובלות ממצוקת חנייה

חשבתם שרק בתל אביב קשה למצוא חניה? תחשבו שוב. גם במרכז רמת גן וגבעתיים דוחות על שמשות הרכב הפכו לדבר שבשגרה. בעיריות מבטיחים לייצר אלפי מקומות חניה חדשים אך מודים: אין פתרונות קסם

רועי רובינשטיין | 22/2/2011 13:14הוסף תגובההדפס כתבהכתוב לעורךשלח לחבר
באחד מהפרקים הזכורים של "סיינפלד" המתרחש כשג'רי, איליין, קריימר וג'ורג' מגיעים לבקר חבר משותף בבית החולים, ג'ורג' מודיע כי הוא לא מתכוון לעזוב את בית החולים כל כך מהר וזאת בשל מקום החניה המצוין שמצא.
חניה כפולה וטיפוסית ברחוב ביאליק ברמת גן
חניה כפולה וטיפוסית ברחוב ביאליק ברמת גן צילום: אלי דסה


הפרק, שעסק במרדף אחרי החניה המושלמת בניו יורק, היה לבטח אחד הפרקים שהתל-אביבים הזדהו אתם במיוחד. הרי מי מהם לא ניצב, ויותר מפעם אחת, מול הדילמה הקורעת: האם לצאת מהבית ולהסתכן באיבוד מקום החניה?

מאז שודר הפרק חלף כבר עשור וחצי, ונדמה שהבעיה שעשתה עלייה מניו יורק לתל אביב כבר אינה נחלתם של התל-אביבים בלבד.

כיום תושבי רמת גן וגבעתיים מודים שגם הם חושבים לעתים פעמיים לפני שהם מחליטים אם לצאת מהבית ובאיזו דרך. בכל זאת, לך תדע אם כשתחזור הביתה יהיה לך איפה לשים את האוטו.

"קניתי קורקינט"

בזמן שבתחומים רבים רמת גן וגבעתיים מזדחלות הרחק מאחורי תל אביב, דווקא מצוקת החניה המפורסמת של תל אביב מתפשטת בצעדי ענק אל השכנות ממזרח. יותר ויותר אנשים בערים הללו התרגלו לאסוף בזעם דוחות חניה משמשת רכבם בבוקר ולתור שעות סביב בניין מגוריהם בשעות הערב כשהם מייחלים לכך שאיזה שכן יחליט לצאת מהבית ולהזיז את האוטו.

"המצב של היום הוא אבסורדי", מספרת תושבת רמת גן קארין אדלר. "בשעות מסוימות של הערב כבר קשה למצוא

חניה סמוכה לבית ובשעות הלילה, לקראת חצות בערך, יש סיכוי שאני אמצא את עצמי מסתובבת 20 דקות באזור כדי למצוא חניה. מדובר, ללא ספק, בניצול לא אפקטיבי של הזמן.

"זה שאין חניונים באזורי המגורים גם לא עוזר. עם הזמן כבר למדתי שבשעות מסוימות, אין שום סיכוי למצוא חניה ליד הבית ואני נאלצת לחנות במרחק כמה דקות הליכה, מה שהופך את זה לדי מבאס כי בשביל מה יש אוטו אם לא בשביל להביא אותי עד הבית? ובמיוחד בשעות החשכה?"

רמת-גני נוסף שמכיר על בשרו את מצוקת החניה בעיר הוא ליאור גלינדבלט. "המצב כיום בעיר פשוט מטורף", הוא אומר. "אני יכול להסתובב שעות כדי למצוא חניה, זה יותר גרוע מתל אביב. אין, אני מסיים כל שבוע עם לפחות דוח חניה אחד, הפקחים האלו יוצאים לעבוד בשש בבוקר ולי נראה כאילו שאין כאן אף אחד שמחפש פתרון".

חניה כפולה ברחוב ביאליק ברמת גן
חניה כפולה ברחוב ביאליק ברמת גן צילום: אלי דסה

איציק חלפון, תושב גבעתיים, ששב לעיר לפני ארבע שנים, החליט בעקבות המצוקה פשוט לוותר על רכבו. "רציתי לגור באזור הצעיר של העיר – בשינקין, אבל מהר מאוד הבנתי לאיזה ברוך נכנסתי מבחינת החניה", הוא מספר.

"הייתי מתחיל לחשוב בכל פעם שיצאתי לדרינק אחרי עשר בלילה, מסתובב קרוב לחצי שעה לפני שהייתי שוב מוצא חניה. בשנה הראשונה שילמתי 1,500 שקלים קנסות, בשנייה –3,000 שקלים, אז בסוף החלטתי לתת לאימא שלי את הרכב במתנה, ובמקומו קניתי לעצמי קורקינט, כמו שעשו רוב דיירי הרחוב".

אל תמונת המצב העגומה שמתארים התושבים מצטרפות העובדות היבשות שמעידות על כך שבכל רחבי גבעתיים קיימים ארבעה חניונים עירוניים בלבד – בבית העירייה, ברחוב כורזין, במתחם תאטרון גבעתיים ובדרך רבין. מיעוט החניונים עשוי להסביר את המחסור המשמעותי בחניה הבולט במיוחד ברחובות דרך השלום, ויצמן, כצנלסון, שינקין ורמב"ם בעיר, בהם מצוקת החניה הגדולה ביותר.

בדיוק כמו בתל אביב, גם בגבעתיים מניבה המצוקה הזו הכנסות לא רעות לעירייה בגין קנסות - 250 שקלים על חניה באדום לבן או בתחנת אוטובוס, 500 שקלים בגין חניה על המדרכה ו-1,000 שקלים בגין חניה בחניית נכים. אגב, על מתן כל הדוחות הללו אחראית פקחית אחת בלבד, שעובדת כיום באופן פעיל בשורות עיריית גבעתיים, הלוא היא רותי ציון, הפקחית שאתה הסתבך רן שריג ב"מחוברים".

ברמת גן, לעומת זאת, אורבים לתושבי העיר 15 פקחים פעילים, שאת עיקר עבודתם עושים ברחובות בהם נרשמת באופן קבוע מצוקת חניה חמורה במיוחד – ביאליק, הרצל, בן-גוריון, הרוא"ה וארלוזורוב. כמו כן, לרשות תושבי העיר עומדים 30 חניונים עירוניים הפזורים לאורכה ולרוחבה. "כמות הפקחים כיום בעיר ממש לא מספיקה", אומר גורם בעיריית רמת גן.

דוחות חנייה
דוחות חנייה צילום: חן גלילי
"המדיניות שלנו כלפי עברייני חניה רכה מדי לדעתי ולכן נוצר מצב שיש בעיר רחובות שבהם אנשים חונים בדאבל פארקינג באופן קבוע, וכשמגיע פקח הם מתווכחים אתו. אני מאמין שרק מדיניות של יד קשה תכריע את בעיית החניה הבלתי חוקית בעיר. לפי דעתי, צריך להוסיף עוד פקחים ולחלק עוד דוחות, והכול כדי למגר את התופעה".

מה נעשה היום?
"מה שאנחנו עושים היום זה לא רציני. יש לנו רק גרר אחד שעובד בעוד שאנחנו צריכים לפעול ביד עוד יותר קשה כדי לתקן את העניין. תראה איך מדיניות היד הקשה של חולדאי בנושא הוכיחה את עצמה. שם תושבים מבינים שאולי הם יצטרכו להחנות את רכבם במרחק קילומטר מהמקום שאליו רצו להגיע ואפילו ישלמו על החניה, מפני שהם יודעים שבכל דרך אחרת הם יחטפו דוח או שהרכב ייגרר".

מחפשים מגרשים

גם בעיריית רמת גן וגם בעיריית גבעתיים אמונים לא מעט אנשים על המאמצים למציאת פתרונות יצירתיים לבעיה. כך למשל כבר לפני שלוש שנים הכריז ראש עיריית גבעתיים ראובן בן שחר על תכנית אב להקלת העומס. בזמן שחלף מאז נוספו 600 מקומות חניה ללא תשלום ומספר מגרשים ריקים ממתינים לאישורי בנייה על מנת להפכם לחניונים.

העירייה אף יצאה בשיתוף פעולה עם חברת CAR2GO, שבמסגרתה השכירה העירייה לחברה מספר מקומות חניה. כמו כן, בעירייה עובדים בימים אלה על הקמת מתקני חניה דמויי מעליות בבניינים משותפים, שיאפשרו יותר מקומות חניה.

"בגבעתיים ישנה מצוקת חניה לא פשוטה שאין לה פתרונות קסם", אומר בן שחר. "אנחנו עיר ותיקה וצפופה אך למרות כל זאת, הצלחנו בשלוש השנים האחרונות להוסיף כמעט 1,000 מקומות חניה חדשים בשורה של פתרונות מקוריים. חשוב לי לפנות גם לתושבים בבתים משותפים ולעודד אותם להפוך חצרות ישנות לחניה. אנחנו נעזור בכל מקום שנוכל ובמקביל נמשיך במאמצים להקים חניונים חדשים בכל מקום שהדבר יתאפשר".

ראובן בן שחר
ראובן בן שחר צילום: יחסי ציבור

גם אצל השכנה רמת גן מתקשים למצוא פתרונות לבעיה ההולכת וגדלה. "אני לא רואה כיום פתרון הוקוס פוקוס לבעיה", אומר גורם בעירייה. "הבעיה הכי גדולה של רמת גן היא שרובה נבנתה בשנות ה-30, אז לכמעט אף אחד לא היה רכב והיום במשפחה ממוצעת בעיר יש רכב לכל אחד מבני המשפחה שיכולים לנהוג.

"עם זאת, אנחנו בעירייה מנסים כל הזמן למצוא פתרונות יצירתיים, קח לדוגמה את כל נושא תמ"א 38 - אנחנו מבקשים ליצור שתי חניות לכל משפחה שהבניין שלה ישופץ. מצד שני, באותו בניין יגורו עוד דיירים אחרי השיפוץ, כך שבעצם אנחנו מרחיבים ומחריפים את בעיית החניה".

"רמת גן היא עיר בעלת רמה סוציו-אקונומית גבוהה", מוסיף מחזיק תיק החניה בעיריית רמת גן, חבר המועצה גדי בלושטיין. "לכל משפחה שגרה בה יש כמה כלי רכב, כך שגם שתי חניות לדירה לא מספיקות בדרך כלל. פעם לא הייתה ממש מודעות למצב הזה ולמען האמת, גם היום יש לנו בעיות. כשמהנדס העיר למשל בא לפתור את הבעיה בגישה מאוד ירוקה, הוא טוען שהאנשים הללו יצטרכו ביום מן הימים להבין שיש לבעיה הזו רק פתרון אחד - הפעלת יותר תחבורה ציבורית, אבל אני לא רואה את זה קורה".

ובכל זאת, נעשים צעדים כלשהם לפתרון הבעיה?
"בשנה האחרונה איתרנו בערך 20 מגרשים פנויים שעליהם אנו מתכוונים לבנות חניונים חדשים. אני מאמין שתושבי העיר יוכלו להרגיש בהקלה בנושא כבר בקיץ הקרוב, כשהמטרה שלנו בסופו של דבר היא למצוא עוד 2,500 חניות חדשות".

3 תגובות:

parking israel אמר/ה...

למרות בעיות החנייה הקשות במרכזי ערים גדולות (שרק הולכות ומחמירות) נראה כי עדיין אין אדיבות וערבות הדדית בין הסובלים מבעיות אלו.
חניות כפולות, חניה בחוסר זהירות הגורמת לפגיעה ברכבים סמוכים, חנייה באופן שמונע ניצול יעיל ומירבי של שטח החנייה הנתון....
כמו בכבישים, כך גם בחנייה בצידי רחוב - מלחמה.

קורקינט קופר אמר/ה...

האמת שזה ממש נכון. מקווה שהפוסט הזה יעזור איכשהו, יגיע לאן שהוא צריך להגיע, ויעורר מודעות לגבי מצוקת החנייה בערים מסויימות בארץ. יש סטיגמה חזקה לגבי תל אביב- אבל גם בגבעתיים ורמת גן קשה מאוד למצוא חנייה, שלא לדבר על ירושלים!

Unknown אמר/ה...

וכמובן שכעבור שנה, עדיין אין פתרונות מיושמים בשטח. אחת הסיבות שהרחקתי ממרכז תל אביב היתה שחשבתי שיהיה לי יותר פשוט להתנייד על מפת רמת גן.. אבל כנראה שאין מנוס וכל איזור המרכז לוקה במחלה החשוכה הזאת שאני לא רואה לה מרפא באופק.

בית המשפט פסל את מצלמות החניה

בית המשפט לעיניינים מקומיים פסל השבוע דוחות חניה שקיבל אזרח ממצלמות בגלל אי חוקיותן • דובר עיריית בני ברק: "יערערו בבימ"ש מחוז...